
Роздрібна торгівля алкоголем: відповіді на актуальні запитання
Більшість питань, що виникають в колі роздрібних торговців алкоголем (юросіб і фізосіб-підприємців), стосуються ліцензування та особливостей сплати 5%-го акцизного податку з роздрібної реалізації алкогольних напоїв. При підготовці даної консультації ми це врахували.
Покриття нестачі алкогольних напоїв в ресторані
? Бармен ресторану, з яким укладено договір про повну матеріальну відповідальність, подав заяву на звільнення. Перш ніж заяву було підписано, бармен передав алкогольні напої, що знаходилися під його відповідальністю, іншому працівнику. Проте під час їх передачі було виявлено нестачу. Бармен не проти її компенсувати. Чи включається у суму компенсації 5% акцизного податку?
ВІДПОВІДЬ: Так, включається. Пояснимо, чому.
Згідно з пп. 213.1.6 ПКУ (1) об'єктом оподаткування акцизом є обсяги та вартість втрачених підакцизних товарів, крім випадків, передбачених п. 216.3 ПКУ.
Проте втрата підакцизних товарів у вигляді нестачі, виявленої під час передачі товарів іншій матеріально відповідальній особі (по суті, під час інвентаризації), в зазначеному п. 216.3 ПКУ не передбачена. Тому обсяг та вартість алкогольних напоїв, нестача яких була виявлена в процесі їх передачі барменом іншому працівнику, є об'єктом оподаткування акцизним податком.
Висновок: сума акцизного податку у розмірі 5%, встановлена пп. 215.3.10 ПКУ, що підлягає сплаті за втрачені алкогольні напої, має бути включена до суми компенсації, яку має сплатити бармен перед своїм звільненням. При визначенні суми компенсації слід врахувати вимогу пп. 214.1.4 ПКУ щодо визначення бази оподаткування акцизним податком.
Алкоголь на фуршеті: чи нараховувати "роздрібний" акциз
? Ресторан уклав договір з іншим підприємством на проведення фуршету (оплата буде проведена через банк). До фуршетного меню включено алкогольні напої. Чи нараховувати у такому випадку 5% акцизного податку на алкогольні напої, що будуть спожиті учасниками фуршету?
ВІДПОВІДЬ: Спочатку додамо трохи необхідної теорії. Згідно з пп. 14.1.212 ПКУ реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (зокрема, алкогольних напоїв) - це їх продаж безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у т.ч. на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших об'єктах громадського харчування.
З огляду на 212.1.11 ПКУ ресторан — платник акцизного податку.
Відповідно до пп. 213.1.9 ПКУ об'єктами оподаткування є операції з реалізації в роздрібної торгівлі підакцизних товарів. А пп. 214.1.4 ПКУ встановлено, що базою оподаткування є вартість підакцизних товарів (з ПДВ та без "роздрібного" акцизного податку), що реалізовані відповідно до пп. 213.1.9 ПКУ.
Згідно із пп. 215.3.10 ПКУ для алкогольних напоїв, реалізованих у роздріб, ставка акцизного податку становить 5%.
Висновок: Беручи до уваги вищезазначені приписи ПКУ, а також той факт, що споживати алкогольні напої на фуршеті будуть фізособи (кінцеві споживачі), до рахунку на фуршет ресторан має додати 5% акцизного податку, навіть при тому, що вартість фуршету оплачують не учасники фуршету, а замовник (підприємство).
Ліцензійні наслідки перейменування вулиці
? ТОВ має продовольчий магазин, в асортименті якого є алкогольні напої. Згідно з рішенням міської ради вулиця, на який він розташований, перейменована на честь загиблого героя — воїна ЗСУ. Отже, змінилася адреса магазина, зазначена у ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями. Яким чином та у який строк слід внести зміни у ліцензію?
ВІДПОВІДЬ: Згідно з ч. 2 ст. 15 Закону № 481 (2) ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями видають за умови обов'язкової реєстрації об'єкта оподаткування (у цьому випадку — продовольчого магазина) відповідно до вимог п. 63.3 ПКУ.
З огляду на п. 8.5 р. VIII Порядку № 1588 (3) у разі зміни місцезнаходження магазина, ТОВ має надати до органу ДПСУ (за основним місцем обліку) повідомлення за ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про магазин в такому самому порядку та строки, як і при його відкритті. Проте перед поданням ф. № 20-ОПП ТОВ повинно внести відповідні зміни у правовстановлювані документи в порядку, передбаченому абз. 2 ч. 2 ст. 26 Закону № 1952 (4), бо саме на їх основі заповнюється ф. № 20-ОПП.
Тепер щодо строків. Згідно з ч. 56 ст. 15 Закону № 481 у разі зміни відомостей, зазначених в отриманій ліцензії, ТОВ зобов'язане у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу ДПСУ, який видав ліцензію, з відповідною заявою. На підставі цієї заяви той має протягом трьох робочих днів видати ТОВ ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін (ч. 57 ст. 15 Закону № 481).
Увага! Крім внесення змін в ліцензію, ТОВ має перереєструвати свої РРО, через які проводяться розрахунки за алкогольні напої, відповідно до гл. 3 р. II Порядку № 547 (5). Оскільки:
- одним з обов'язкових реквізитів касового чека РРО є адреса господарської одиниці (у нашій ситуації — магазина);
- інформація щодо РРО (у т.ч. адреса місця торгівлі алкогольними напоями — магазину) вноситься у додаток до ліцензії.
Припинення роботи пивбару: чи подавати акцизну декларацію?
? ФОП другої групи єдиного податку здійснював роздрібну торгівлю пивом на розлив (у пивбарі) на підставі відповідної ліцензії. Під час ворожого нальоту уламки БПЛА пошкодили будівлю, у якій розташований пивбар. До відновлення будівлі ФОП припинив діяльність, не працював 3 місяці й не подавав за ці періоди декларації акцизного податку. Чи мав він на це право?
ВІДПОВІДЬ: Ні, не мав.
Пунктом 2 р. І Порядку № 14 (6) встановлено, що платники акцизного податку — суб'єкти господарювання роздрібної торгівлі підакцизними товарами, зокрема, алкогольними напоями (у т.ч. ФОПи) - за кожний звітний період, що дорівнює календарному місяцю, заповнюють та подають в ДПСУ розділ «Д» та додаток 6 до декларації акцизного податку. При цьому не має значення, здійснювали вони господарчу діяльність у звітному періоді чи ні.
Водночас п. 69.1 підрозділу 10 р. XX ПКУ встановлено, що у разі відсутності у платника податків можливості подати звітність під час війни (а вона все триває і триває), він звільняється від відповідальності за таке порушення, якщо подасть звітність протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Проте податківці вимагають від суб'єктів господарювання доказів того, що можливості своєчасно подати декларацію акцизного податку у них дійсно не було.
Вимушений продаж алкогольних напоїв
? Під час обстрілу зруйновано магазин підприємства, проте склад, у якому зберігалася частина товару, зокрема, алкогольні напої, не постраждав. Чи можна їх продати іншому суб'єкту господарювання, оскільки реалізувати ці алкогольні напої в роздріб підприємство не може, бо іншої торгової точки не має?
ВІДПОВІДЬ: Вочевидь, підприємство має ліцензію лише на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, інакше такого запитання у нього не виникло б.
І тут слід згадати про ст. 1 Закону № 481, якою визначено: діяльність з придбання товарів для наступної їх реалізації суб'єктам господарювання є оптовою торгівлею. Цей вид торговельної діяльності потребує наявності ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, яка коштує 500000 грн на рік. Здійснення ж оптової торгівлі без ліцензії загрожує штрафом у розмірі 200% вартості реалізованої партії товару, але не менше 17000 грн (ст. 17 Закону № 481).
Однак існує припис пп. 112.8.9 ПКУ, в якому зазначено: обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за порушення законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПСУ, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору). Іншими словами, протягом дії форс-мажорних обставин, до яких відноситься і військова агресія рф, ДПСУ не має права застосовувати штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності, адже контроль за виконанням вимог "ліцензійного" Закону № 481 покладено саме на ДПСУ.
Таким чином, підприємство на час війни захищено від штрафу за безліцензійний оптовий продаж алкогольних напоїв пп. 112.8.9 ПКУ. Втім, у такому випадку доцільно було б підстрахуватися і звернутися до ДПСУ за індивідуальною податковою консультацією.
Посилання в матеріалі:
- Податковий кодекс України.
- Закон України "Про державне регулювання виробництва й обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" віж 19.12.1995 р. № 481/95-ВР.
- Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588.
- Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 р. № 1952-IV.
- Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Мінфіну України від 14.06.2016 р. № 547.
- Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку, затверджений наказом Мінфіну України від 23.01.15 р. № 14.
Як SMARTFIN.UA полегшить ведення обліку ФОП?
Якщо ви ФОП на єдиному податку, який займається роздрібним продажем алкогольних напоїв (пиво, сидр, перрі без додавання спирту, столові вина), онлайн-бухгалтерія SMARTFIN.UA допоможе автоматизувати облік та спростити фінансові процеси. Для цього ми інтегрували банки та сервіси ПРРО.
Завдяки підключенню до сервісіс ПРРО (Checkbox, Cashalot) ви можете автоматично імпортувати фіскальні чеки та Z-звіти. Це дозволяє:
- Автоматизувати облік роздрібних продажів.
- Контролювати готівкові обороти у Книзі обліку доходів.
- Зменшити ризик помилок та заощадити час.
Крім того, якщо у вас є наймані працівники, SMARTFIN.UA допоможе:
- Нараховувати заробітну плату та податки.
- Вести кадровий облік.
- Формувати та подавати звітність у податкову за "себе" та працівників онлайн у кілька кліків.
Автоматизуйте рутинні процеси та забезпечте точність обліку разом із SMARTFIN.UA!
Реєструйтесь зараз та спробуйте всі можливості! SMARTFIN.UA – понад 35 функцій для підприємців та бухгалтерів