Зміни в Класифікаторі професій: як діяти роботодавцю?

Зміни в Класифікаторі професій: як діяти роботодавцю?

24 лютого 2025 р. Автор: Катерина Ільницька, експертка з кадрової справи, понад 15 років досвіду

Класифікатор професій – ключовий документ для всіх роботодавців і працівників, адже саме він визначає, як правильно називати посади в трудових книжках, розпорядчих документах та штатних розписах підприємства. Щороку він оновлюється відповідно до змін на ринку праці, актуалізується до нових професій та трансформує застарілі назви посад. Саме класифікатор професій забезпечує уніфікацію назв, відповідність міжнародним стандартам та коректність оформлення трудових відносин.

Наприкінці 2024 року відбулися чергові оновлення класифікатора: Мінекономіки Наказом №27751 від 13.12.2024 «Про затвердження Зміни №14 до Національного класифікатора ДК 003:2010» внесло корективи у чинний на сьогодні Національний класифікатор ДК 003:2010. Було додано нові професії, оновлено та уточнено назви деяких професій для відповідності сучасним вимогам ринку праці та вилучено застарілі або нерелевантні, що втратили актуальність.

Загальні оновлення торкнулися як професійних угруповань (змінено 2 професійні угруповання та додано 1 професійне угруповання) так і професійних назв робіт:

  • Скасовано 63 назви професій,
  • Змінено 34 назви професій,
  • Додано 72 нові професії.

Що робити роботодавцям у 2025 році?

У 2025 році HR-фахівцям, кадровим службам та керівникам підприємств потрібно звернути увагу на нововведення і перевірити, чи торкнулися зміни кадрової структури підприємства. Якщо так, SMARTFIN.UA допоможе розібратись, які дії слід виконати, щоб залишатися в рамках чинного законодавства.

Перший крок – аналіз та звірка

Перший етап слід почати з аналізу штатного розпису підприємства щодо наявних посад та звіряння з оновленим Класифікатором. Це зручно робити звернувшись до електронного сервісу «Класифікатор професій: Пошук» на сайті Мінекономіки, де кожен роботодавець чи відповідальна особа може легко та швидко перевірити актуальність посад підприємства.

Важливо зауважити на директиву навпроти професійної назви, яку стосуються зміни:

  • «С» - скасування;
  • «У» - унесення нової назви;
  • «З» - зміна назви.

Подальші дії залежать від результатів аналізу поточної ситуації, пропонуємо декілька алгоритмів дій роботодавця для різних випадків.

Якщо професію скасовано – що робити?

Перевірте, чи введено нову професію замість скасованої. При веденні аналогічної професії, але з іншим кодом КП, достатньо лише внести зміни до штатного розпису та змінити код професії у посадовій або робочій інструкції.

Скасувати (С):

Внести (У):

3436.9 Помічник адвоката

2421.2 Помічник адвоката

3436.9 Помічник юриста

3432 Помічник юриста

2421.2 Юрист

2429 Юрист


Якщо професію скасовано в цілому, потрібно підібрати іншу відповідну назву посади та оформити переведення працівника, виконавши таку послідовність дій:

  • Затвердити наказ про внесення змін до штатного розпису;
  • Затвердити посадову (робочу) інструкцію відповідно до нової посади. (Детальний розбір складання посадових інструкцій — читайте у матеріалі "Посадова інструкція: алгоритми складання та впровадження");
  • Затвердити наказ про переведення працівника на нову посаду, ознайомивши під підпис.
  • Внести зміни до трудової книжки (у випадку, якщо трудова зберігається у працівника – на його вимогу).
  • Внести зміни в особову картку П-2 та інші кадрові документи.
  • Внести зміни в додаток 5 до єдиної зарплатної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ (аналогічно порядку внесення змін при переведенні працівника на нову посаду).
  • * Для військовозобов'язаних працівників: повідомити ТЦК про зміну облікових даних, внести зміни до Списків ВПО.
  • * Для підприємств, що має заброньованих працівників: відправити оперативну відомість щодо переведення працівника на порталі ПФУ.

ЗАУВАЖТЕ! Уточнення «спеціальний», «провідний», «1 категорії» можуть бути залишені за потреби, адже примітка №2 додатка В до Класифікатора, що дозволяє розширювати назви професій за потреби використовуючи терміни та уточнювальні слова, продовжує діяти й надалі.

Якщо назва професії змінена – що робити?

Щоб оновити кадрову документацію, адаптувавши її до змін, потрібно діяти за алгоритмом:

  • Затвердити наказ про внесення змін до штатного розпису.
  • Затвердити наказ про приведення назви посади у відповідність до Класифікатора професій.
  • Внести зміни до посадової/робочої інструкції.
  • Внести зміни у трудову книжку (за потреби).

* Окремо повідомляти Пенсійний фонд не потрібно.

Практична порада: у дужках визначено альтернативну або споріднену професійну назву роботи, яку можна застосовувати на практиці самостійно. Тобто, якщо у штатному розписі підприємства затверджено посаду з кодом КП 2429 «Юрисконсульт», і працівник продовжує працювати на посаді юрисконсульта, то зміни вносити не потрібно.

ЗМІНИТИ:

Код КП

Попередня назва професії:

Код КП

Оновлена назва професії:

2131.2

Адміністратор веб-ресурсів

2131.2

Адміністратор вебресурсів

2429

Юрисконсульт

2429

Юрисконсульт (радник юридичний)

3121

Адміністратор веб-сайту

3121

Адміністратор вебсайту

3121

Фахівець з розроблення комп'ютерних програм

3121

Фахівець з розроблення комп'ютерних програм та програмного забезпечення

3475

Інструктор з аеробіки

3475

Інструктор з фітнесу (аеробіки)

Зразок наказу про внесення змін до штатного розпису (уточнення посади):

Наказ про внесення змін до штатного розпису (уточнення посади):

Зразок наказу про внесення змін до штатного розпису для узгодження посад з КП:

наказ про внесення змін до штатного розпису для узгодження посад з КП

Якщо професію запроваджено – що робити?

  • Проаналізувати, чи є потреба в запровадженні нової посади на підприємстві.
  • Визначити, які функції та обов'язки вона буде включати, якщо посада актуальна.
  • Скоригувати штатний розпис, внести відповідні зміни, розробити або адаптувати посадову інструкцію для нової посади, враховуючи вимоги класифікатора професій та специфіку підприємства.
  • Описати основні обов'язки, кваліфікаційні вимоги, умови праці, права та обов'язки працівника.
  • Проаналізувати кадровий склад підприємства, якщо вже є працівники, які відповідають новій посаді та її вимогам — запропонувати їм переведення на нову посаду. В разі відсутності таких працівників — розпочати процес пошуку та підбору працівників на нову посаду.

Код КП

Професійна назва роботи

1492

Менеджер (управитель) спортивної діяльності.

1229.4

Завідувач навчально-практичного центру

2359.2

Вихователь закладу загальної середньої освіти

3223

Нутриціолог

3131

Відеограф

2451.2

Автор текстів (копірайтер)

2490

Аналітик з оцінки ризиків, загроз та стану захищеності об'єктів критичної інфраструктури (за видами діяльності)

3330

Асистент вихователя закладу загальної середньої освіти

8990

Майстер з експлуатації та ремонту роботизованих та мехатронних систем

3439

Офісний службовець (недержавні установи юриспруденції)

3439

Офісний службовець (страхування)

Зразок наказу про внесення змін до штатного розпису (введення нової посади):

Наказ про внесення змін до штатного розпису (введення нової посади)

Відповідальність за недотримання класифікатора

Невідповідність посади у трудовій книжці, або кадрових документах підприємства при перевірках може кваліфікуватися як "порушення вимог трудового законодавства", що потягне за собою адміністративну відповідальність та штрафи.

Тому простіше слідкувати за оновленнями та дотримуватись вимог КП, а бонусом до коректної документації підприємства, ваші працівники отримають актуальну назву посади, що краще відображатиме їхні функції та покращить конкурентоспроможність на ринку праці.

Користувачі онлайн-бухгалтерії SMARTFIN.UA завжди мають доступ до оновленого Класифікатора професій, що гарантує коректне оформлення кадрової документації відповідно до чинного законодавства. Завдяки автоматичним оновленням та зручному інтерфейсу сервісу, вони можуть легко знаходити актуальні професійні назви, швидко вносити зміни до штатного розпису та уникати помилок у трудових договорах і наказах. Це не лише спрощує кадровий облік, а й допомагає дотримуватися вимог контролюючих органів, мінімізуючи ризики під час перевірок.

Реєструйтесь в SMARTFIN.UA, щоб автоматизувати нарахування заробітної плати, формувати кадрові документи у кілька кліків, подавати звіти миттєво онлайн та вести облік доходів ФОП на ЄП. Передбачено тестовий період з повним доступом до всіх функцій! А наші консультанти завжди на зв'язку та допоможуть з налаштуванням!

SMARTFIN.UA економить до 3 робочих годин на день!
Розпочати легко! Додайте інформацію про організацію та працівників, виконайте налаштування і отримайте необхідні розрахунки. Нарахування зарплати та індексації, розрахунок податків, лікарняних, відпускних та компенсацій. А ще: будуйте графіки роботи будь-якої складності, формуйте кадрові докумети та звіти, відправляйте звітність у податкову, контролюйте торговельні операції та інше.

Реєструйтесь прямо зараз! Автоматизація бухгалтерського обліку в SMARTFIN.UA - ЦЕ ПРОСТО!
Коментарі
    Це може бути невiрне посилання, або
    сторiнку було видалено
    Ви успiшно пiдписалися на новини
    SMARTFIN.UA