Інтернет-торгівля: основні питання щодо застосування РРО/ПРРО

Інтернет-торгівля: основні питання щодо застосування РРО/ПРРО

24 березня 2025 р. Автор: Тетяна Сушальська, експерт з оподаткування та бухгалтерського обліку

Важко переоцінити важливість і популярність інтернет-торгівлі, яка здійснила стрімкий прорив під час епідемії COVID-19 і досі не втрачає позицій. Водночас підприємці, які працюють у сфері онлайн-продажів, щодня стикаються з низкою практичних питань. У цьому матеріалі розглянемо найбільш актуальні з них:

ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛЯ БЕЗ РРО

?Чи є можливість в інтернет-торгівлі не застосовувати РРО/ПРРО?

ВІДПОВІДЬ: Така можливість є — проводити розрахунки з покупцями в системі інтернет-банкінгу.

Для цього в смартфоні (на комп'ютері, планшеті) покупця має бути встановлений платіжний банківський застосунок. Основні українські банки таку можливість надають всім охочим. Платіжний банківський застосунок — це програмне забезпечення, що дає змогу користувачу платіжного застосунку ініціювати платіжну операцію — переказ коштів з його банківського рахунку на рахунок продавця відповідно до платіжної інструкції, яку складає платник коштів. Розрахунки через платіжні застосунки здійснюються у форматі IBAN, а вимоги Закону про РРО (1) на розрахунки у зазначеному форматі не поширюються.

ЧЕК РРО: ПАПЕРОВИЙ ЧИ ЕЛЕКТРОННИЙ?

?Чи існує для інтернет-торгівлі принципова різниця між чеками РРО/ПРРО в паперовому вигляді та в електронній формі? Чи потрібно надавати покупцю обидва чеки?

ВІДПОВІДЬ: Принципової різниці не існує.

Згідно з п. 2 ст. 3 Закону про РРО продавець товару зобов'язаний надавати покупцю, який отримує товар (включаючи той, замовлення або оплата якого здійснюється в інтернеті), розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної розрахункової операції, створений в паперовій та/або електронній формі. Оце "та/або" означає, що чек РРО/ПРРО покупцю можна:

  • видати в паперовій формі;
  • відправити в електронному вигляді;
  • видати й в паперовій формі, і одночасно відправити в електронному вигляді (якщо покупець цього вимагає).

Також при виборі форми чека РРО радимо зосередитися на його змісті — щоб у ньому були наявні всі обов'язкові реквізити, передбачені п. 2 р. II Положення № 13 (2).

ПОЗНАЧЕННЯ ФОРМИ ОПЛАТИ В ЧЕКУ РРО

? Інтернет-магазин торгує на умовах післяплати: покупці отримують товари у поштовому відділенні, сплачують вартість товарів поштовому оператору, який перераховує отримані кошти на банківський рахунок інтернет-магазину. Яку форму оплати позначати в чеках РРО, які магазин надсилає покупцям в електронному вигляді одразу після оплати товару в поштовому відділенні?

ВІДПОВІДЬ: Суть в тому, що в описаній ситуації інтернет-магазин:

- завжди отримує виторг в безготівковій формі (навіть якщо у поштовому відділенні покупці розраховуються готівкою);

- отримує її не напряму від покупців, а через посередника — поштового оператора.

Тепер звернімося до п. 2 р. II Положення № 13. Він містить перелік обов'язкових реквізитів чека РРО, серед яких є форма оплати (рядок 19). В описі реквізиту встановлено, що форма оплати може бути "готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит тощо". Як бачимо, у кінці переліку форм оплат стоїть "тощо", тобто перелік не закрито.

Тому у розглядуваному випадку в чеку РРО можна зазначити "післяплата", тобто відобразити сутність розрахунку з покупцем, або "безготівкова" - зазначити форму розрахунку (адже, як було сказано вище, інтернет-магазин завжди отримує виторг в безготівковій формі.

ПОВЕРНЕННЯ ТОВАРУ В ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИН

? Інтернет-магазин продає одяг з доставкою на умовах післяплати. В кожне відправлення товару вкладаємо чек РРО з формою оплати "післяплата". Частина товару повертається в інтернет-магазин, тому що після огляду в поштовому відділенні покупці відмовляються від нього (не підходить колір, якість, розмір тощо). Чи потрібно проводити через РРО операцію повернення товару, який не було оплачено, та що має бути зазначено у фіскальному чеку на повернення?

ВІДПОВІДЬ: Згідно зі ст. 2 Закону про РРО розрахункова операція — це не тільки приймання від покупця коштів за місцем реалізації товарів, а й видача коштів за повернутий покупцем товар. І в обох випадках ці операції мають бути підтверджені розрахунковими документами. Наведемо їх повні назви:

  • продаж товарів оформляють фіскальним чеком на товари (послуги) за ф. № ФКЧ-1 (додаток 1 до Положення № 13);
  • повернення товарів — фіскальним касовим чеком видачі коштів за ф. № ФКЧ-2 (додаток 2 до Положення № 13).

Не зважаючи на те, що магазин відправляє покупцям товар без оплати, відповідно до п. 2 ст. 3 Закону про РРО він зобов'язаний надавати покупцю, який отримує товар (включаючи той, замовлення якого здійснюється з використанням мережі Інтернет), чек за ф. № ФКЧ-1 на повну суму покупки, створений в паперовій та/або електронній формі. Це означає, що й при поверненні товару має бути створений відповідний чек — за № ФКЧ-2, хоча розрахунків фактично не відбулося. Таким чином інтернет-магазин уникне безпідставного завищення обсягу продаж у своєму обліку. Щодо змісту чека за № ФКЧ-2, то він повинен відповідати вимогам п. 2 р. ІІІ Положення № 13. З ними легко ознайомитись самостійно.

СПОСІБ НАДАННЯ ПОКУПЦЮ ЕЛЕКТРОННОГО ЧЕКА РРО

? В інтернет-магазині прийнято рішення надсилати покупцям чеки РРО в електронному вигляді. Чи буде достатньо надати покупцю посилання у соцмережі (viber, telegram), завдяки якому він зможе завантажити чек через сайт інтернет-магазину?

ВІДПОВІДЬ: Ні, цього буде недостатньо.

Нагадаймо, що відповідно до п. 2 ст. 3 Закону про РРО при наданні покупцю чека РРО в електронній формі продавець має забезпечити (у тому числі, але не виключно) надсилання чека РРО на наданий покупцем абонентський номер або адресу електронної пошти.

Зазначений перелік способів надсилання електронного чека РРО не є вичерпним, і спосіб отримання чека має визначити покупець. При цьому згадана невичерпність стосується лише місць (адрес) надсилання чека, а не способів їх вручення.

Тобто якщо інтернет-магазин відправляє покупцю не сам чек, а посилання на нього, при податковій перевірці це може бути кваліфіковано як порушення п. 2 ст. 3 Закону про РРО — невидача покупцю розрахункового документа встановленої форми та змісту. За таке порушення п. 1 ст. 17 Закону про РРО передбачено чималий штраф (докладніше — у консультації "РРО-штрафи: за що та скільки" ( див. рядок 3 таблиці)).

НЮАНСИ ОФОРМЛЕННЯ ЧЕКА РРО В СИСТЕМІ ІНТЕРНЕТ-ЕКВАЙРИНГУ

? ФОП продає через інтернет товари широкого вжитку, проводить розрахунки з покупцями за допомогою інтернет-еквайрингу. При цьому еквайр з кожного платежу утримує свою комісію. Наприклад, товар на сайті коштує 2000 грн. Покупець оформляє замовлення, переходить на сторінку оплати, надає дані своєї банківської картки й оплачує 2000 грн. Еквайр вираховує 40 грн комісії та перераховує ФОПу 1960 грн. На яку суму ФОП має оформити касовий чек РРО?

ВІДПОВІДЬ: Відносини ФОПа з еквайром жодним чином не мають впливати на суму розрахунків за товар з покупцем!

Відповідно до вимог п.п. 1, 2 ст. 3 Закону про РРО, суб'єкти господарювання при здійсненні розрахунків у сфері торгівлі (у т. ч. ФОПи) зобов'язані проводити розрахунки на повну суму покупки через РРО/ПРРО та надавати особі, яка отримує товар, включаючи той, що був замовлений або оплачений в інтернеті, розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції. Отже, якщо покупець оплатив товар вартістю 2000 грн, то він має отримати чек на ці 2000 грн.

МОМЕНТ ВИДАЧІ ЧЕКА РРО В ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛІ

? В інтернет-магазині, який проводить розрахунки із застосуванням сервісу Liqpay, прийнято рішення надсилати покупцям чеки РРО в електронному вигляді. В який момент часу це потрібно робити: відразу після отримання від еквайра повідомлення про здійснення покупцем оплати чи по отриманню банківської виписки про зарахування коштів на розрахунковий рахунок інтернет-магазину?

ВІДПОВІДЬ: Закон про РРО ані слова не говорить про момент оформлення касових чеків РРО в інтернет-торгівлі. Ним встановлено лише обов'язок видавати ці чеки (п. 2 ст. 3 Закону про РРО), зокрема, в електронному вигляді.

Проте абзацом 3 ч. 11 ст. 8 Закону № 1023 (3) закріплено, що розрахунковий документ має бути виданий або створений в електронній формі не пізніше моменту передачі товару.

Таким чином, останній момент, коли покупець має отримати чек РРО — момент отримання ним товару.

ГАРАНТІЙНИЙ СТРОК ТОВАРІВ, РЕАЛІЗОВАНИХ ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИНОМ

? Інтернет-магазин продає широкий асортимент електротоварів для дому, що підлягають гарантійному ремонту. З якого моменту встановлюється гарантійний строк на товари, реалізовані через інтернет?

ВІДПОВІДЬ: В термінології законодавства, що регулює торгівельну діяльність в України, реалізація товарів в інтернет-магазині відповідає виду торгівлі за зразками. Адже вибір товару покупці здійснюють на сайті інтернет-магазину, який слугує таким собі електронним демонстраційним залом.

Водночас п. 4 ст. 7 Закону № 1023 встановлено, що у разі продажу товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару споживачеві не збігаються, гарантійний строк обчислюється, починаючи від дня передачі товару споживачеві. З огляду на асортимент інтернет-магазину електротоварів, з дня передачі товару покупцю починається перебіг гарантійного строку на праски, міксери, чайники, блендери тощо.

Якщо ж товар потребує спеціальної установки (підключення) чи складення, то гарантійний строк обчислюється від дня їх здійснення. Ця норма передбачена для таких електротоварів, як пральні та сушильні машини, варочні панелі, водонагрівачі, витяжки тощо.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ви — ФОП і займаєтесь інтернет-торгівлею? Шукаєте зручний спосіб автоматизувати облік доходів? Зверніть увагу на програму SMARTFIN.UA — просте й ефективне рішення для ФОП на єдиному податку.

SMARTFIN.UA допоможе вам:

  • Автоматизувати облік доходів і витрат відповідно до чинного законодавства
  • Створювати та автоматично заповнювати книгу обліку доходів ФОП
  • Інтегруватися з банками та сервісами РРО/ПРРО без зайвих зусиль
  • Формувати звіти до податкової — швидко та без стресу
  • Нараховувати зарплату, вести кадровий облік і облік робочого часу — у кілька кліків (для ФОП з працівниками)
  • Вести облік операцій з придбання та реалізації товарів і послуг;
  • Формувати рахунки, накладні, акти виконаних робіт;
  • Вести облік товарів на складі.

SMARTFIN.UA — це менше рутини, більше контролю та часу для розвитку бізнесу! Спробуйте — і переконайтесь, як легко може бути вести облік! Реєструйтеся та отримуйте безплатний тестовий період для тестування всіх функцій сервісу!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  1. Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР.
  2. Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджений наказом Мінфіну України від 21.01.2016 р. № 13.
  3. Закон України "Про захист прав споживачів" від 12.05.1991 р. № 1023-ХІІ.
SMARTFIN.UA економить до 3 робочих годин на день!
Розпочати легко! Додайте інформацію про організацію та працівників, виконайте налаштування і отримайте необхідні розрахунки. Нарахування зарплати та індексації, розрахунок податків, лікарняних, відпускних та компенсацій. А ще: будуйте графіки роботи будь-якої складності, формуйте кадрові докумети та звіти, відправляйте звітність у податкову, контролюйте торговельні операції та інше.

Реєструйтесь прямо зараз! Автоматизація бухгалтерського обліку в SMARTFIN.UA - ЦЕ ПРОСТО!
Коментарі
    Це може бути невiрне посилання, або
    сторiнку було видалено
    Ви успiшно пiдписалися на новини
    SMARTFIN.UA