Когнітивна втома та виснаження: чи загрожують бухгалтеру?
Когнітивна втома - це зниження концентрації через необхідність виконувати однотипну роботу. Під час такої монотонної діяльності мозок не стикається з серйозними викликами, не будує нові нейронні зв'язки, а тільки марно "палить" свій ресурс. Людина, яка страждає від когнітивної втоми, відчуває виснаження, втрачає мотивацію та здатність ефективно обробляти інформацію, припускається помилок. Чи загрожує вона бухгалтеру?
Бухгалтери в зоні ризику!
Так, на жаль, фахівцям, які день у день виконують однотипні завдання, може загрожувати когнітивна втома! Такого невтішного висновку дійшли експерти наукового журналу Journal of Business & Industrial Marketing (JBIM) після дослідження роботи понад 100 бухгалтерів, чий робочий день складався з рутини: повторюваних дій та однотипних розрахунків. Вони скаржились на помилки та неточності під час роботи з даними, складнощі з концентрацією уваги та низьку продуктивність. А ще їм було констатовано високий рівень стресу. Переважна більшість учасники дослідження (87%) відчували втому, роздратування, емоційне виснаження, деякі страждали на головний біль та мігрені.
Американська психологічна асоціація (APA) заявляє, що когнітивна втома через повторювані однотипні завдання виснажує так само сильно, як інтенсивна розумова діяльність або тривала важка фізична праця! Складно не погодитись, адже хто з нас після робочого дня "за папірцями" не відчував себе так, ніби розвантажував вагони з вугіллям?
Негативні наслідки для здоров'я - не єдине, чим бухгалтеру загрожує когнітивна втома. Людина стає менш уважною до деталей, повільнішою, їй складніше створювати алгоритми, аналізувати та приймати рішення. Відсутність точності та повільність у бухгалтерії загрожують підприємству штрафами, а неправильні фінансові чи управлінські рішення можуть призвести до фінансових втрат, нашкодити репутації.
Якщо відчуваєте щось подібне у себе, не поспішайте засмучуватись! Когнітивну втому можна подолати, якщо дотримуватись деяких важливих правил. Вони не тільки допоможуть вам бути більш продуктивними та зосередженими в робочий час, але й в цілому покращать ментальне здоров'я та підвищать якість життя.
Як бухгалтеру зберегти ментальне здоров'я та підвищити ефективність?
Ми зібрали дослідження на тему продуктивності, work-life balance, подолання професійного вигорання та зниження стресу, і визначили 4 основні правила, які допоможуть почуватися краще, а також 15+ способів позбутися втоми та знизити рівень стресу.
1. Спробуйте збалансувати роботу та особисте життя
Знайти баланс між професійними обов'язками та особистим комфортом - серйозний виклик. Однак, якщо work-life balance все ж вдається досягнути, це суттєво впливає на наше здоров'я, психічне та фізичне.
Компанія Corporate Health & Wellness Association дослідила, що працівники, яким вдається чітко визначати час для роботи та особистого життя, більш зосереджені та продуктивні протягом робочого часу, вміють розставляти пріоритети й уникати виснаження. Вони демонструють вищу якість роботи та високу мотивацію і не страждають на стрес і хронічну втому.
Для досягнення омріяної гармонії між робочим та особистим психологи рекомендують брати до уваги наступні стратегії:
- Запровадьте чіткі межі між робочим та особистим часом, уникайте перевірки робочої пошти, ділових дзвінків чи підтягнення "хвостів" у неробочий час.
- Робіть паузи під час роботи. Принцип регулярних перерв (наприклад, 50/10 або 90/30, де перша цифра - це кількість хвилин на роботу, а друга - на відпочинок) допомагає зберегти продуктивність протягом тривалого періоду. Особливо корисними короткі перерви стають тоді, коли ми рухаємося, робимо нескладні фізичні вправи (буде достатньо й 5-10 хвилин) чи гімнастику для очей. Будь-які наші дії, які сприяють покращенню кровообігу, підвищують рівень енергії та запобігають виникненню когнітивної втоми.
- Змінюйте види діяльності протягом дня, але уникайте багатозадачності. Наприклад, після роботи з цифрами чи звітом, зробіть коротку перерву, а потім оберіть більш творче завдання, наприклад, написання листа чи консультацію. Це дозволить мозку плавно адаптуватись до нового виду діяльності без втрати енергії. Системи, що відповідають за точність та числа, відпочинуть, поки мозок активує інші ділянки, що відповідають за спілкування чи створення тексту. Але не намагайтесь робити кілька справ одночасно! Дослідження, проведене Стенфордським університетом, показує, що «продуктивність може бути знижена на 40% через розумові блоки, які виникають, коли люди швидко "жонглюють" задачами, намагаючись робити кілька справ паралельно. Розв'язуйте одну задачу, а потім - беріться за іншу! Це вбереже вас від зайвого стресу то відчуття виснаження.
- Плануйте графік заздалегідь, включайте в нього й особисті справи. Це допоможе органічно забезпечити розподіл часу на роботу та особисте життя. Виділені 5-10 хвилин в кінці дня на планування наступного, дозволять правильно розставити пріоритети, знизять імовірність стресу і забезпечать відчуття, що саме ви контролюєте справи, а не вони вас.
- Використовуйте ефективні методи управління часом, як то Pomodoro, матриця Ейзенхауера, метод Time Blocking та інші, щоб правильно визначати пріоритети, максимізувати продуктивність у робочі години, залишаючи більше часу для особистих справ.
- Делегуйте задачі, якщо це можливо. Не соромтеся делегувати завдання або шукати підтримки та допомоги, коли ви перевантажені робочими обов'язками. Делегування знижує рівень стресу.
- Зосередьтеся на позитиві та кінцевому результаті. Якщо наша діяльність пов'язана із довготривалими задачами, яким немає ні кінця ні краю, ми можемо занепадати та втрачати мотивацію. В цій точці важливо провести аналітичну роботу та подумати: чому ми обрали саме цю сферу діяльності, саме цю роботу, що нам у ній подобається, куди ми просуваємося та чого бажаємо досягти. Важливо сконцентруватись на позитивних аспектах. Наприклад, наразі подобається вільний графік та дружній колектив, а з часом очікується підвищення та більша зарплата. Або подобається впливати на бізнесові процеси та можливість навчатися. Такі роздуми можуть надати невеликий поштовх для завершення складних довготривалих задач та замотивують рухатись далі.
2. Якісно відпочивайте та дбайте про себе
Професія бухгалтера вимагає постійної концентрації та уваги до деталей. А ще пов'язана з високою відповідальністю та довготривалим сидінням за комп'ютером. Турбота про себе, якісний відпочинок і здоровий спосіб життя мінімізують ризики професійного вигоряння, допоможуть зберегти ефективність, а в довгостроковій перспективі - збережуть здоров'я.
- Відпочивайте якісно. Частину особистого часу присвячуйте тільки собі, своїй фізичній активності, медитаціям, спілкуванню, креативним хобі. Займайтесь тим, що наповнює та заряджає енергією. Тестуйте різні варіанти дозвілля, щоб знайти саме той варіант, який подарує максимально приємних емоцій. Влаштовуйте інформаційний детокс, скоротіть час на перегляд соціальних мереж. Якщо лише сила волі не допомагає, можна користуватись додатками та розширеннями для браузера, які блокують доступ до ресурсів - "пожирачів" часу та енергії на певний період.
- Спорт - це те, що рятує і мозок, і тіло. Якщо відчуваєте тривожність, втому чи стрес, попрацюйте з тілом. Такі види спорту, як йога або танці, які вимагають балансу, координації рухів та концентрації, особливо корисні для відновлення "розумового" ресурсу та зниження рівня стресу. А ще забезпечують необхідну активність для тіла після тривалого сидіння за комп'ютером.
- Практикуйте майндфулнес та медитацію. Працюйте над усвідомленням своїх думок, емоцій і досвіду. Наприклад, майндфулнес-практики вчать нас повертатися до поточного моменту знову і знову, покращують уважність, допомагають зосередитись на відчуттях. Чим більше ми тренуємо мозок концентруватись на сьогоденні, тим менше випадкових думок саботуватимуться наші справи в робочий час, тим більша продуктивність та емоційна стабільність.
- Добре харчуйтесь, спіть достатньо, не забувайте про воду. Наш стан сильно залежить від того, як ми харчуємося та скільки спимо. Водний баланс є життєвою необхідністю для організму, адже навіть легке зневоднення ускладнює концентрацію та виконання повсякденних завдань. Обмеження кофеїну до 1-2 чашок кави на день знижує ризик перевантаження нервової системи та покращує якість сну. Збалансовані сніданки визначають роботу мозку на весь день, а наявність в раціоні їжі, насиченої омега-3 жирними кислотами та антиоксидантами, зменшує запалення та окислювальний стрес, і позитивно впливає на продуктивність. Сон тривалістю 7-8 годин - не просто життєва необхідність, а найліпша профілактика будь-яких ментальних розладів.
3. Спробуйте стати трішечки щасливішими
В одному з нещодавніх досліджень, яке було проведене Оксфордською бізнес-школою, було припущено, що існує зв'язок між рівнем щастя працівників і їх продуктивністю. Дослідники виявили, що щасливі працівники на 13% продуктивніші за менш задоволених колег. Вони швидше працювали, здійснювали більшу кількість дзвінків за відпрацьовану годину, їхні рішення були більш зваженими, а пропозиції - раціональнішими.
На жаль, питання щастя для більшості українців сьогодні - занадто складне та дуже залежить від подій на фронті та можливостей протистояти серйозним економічним та психологічним викликам у тилу. Однак, навіть у таких складних життєвих обставинах джерела щастя можна віднайти у простих речах:
- Взаємна підтримка. Більше спілкуйтеся з родиною, друзями та колегами, пропонуйте допомогу та просіть про неї самі, якщо відчуваєте потребу. Взаємопідтримка сьогодні - це must! Відчуття єдності спроможне зробити нас щасливішими.
- Маленькі радощі. Звичайні речі, про які ми іноді забуваємо в метушні буднів, все ще можуть приносити радість навіть у найважчі часи. Неспішна прогулянка, милування заходом сонця, обійми близької людини, дитячий сміх, читання, рукоділля, аромат домашньої випічки та свіжозвареної кави - як вправний мисливець щоденно збирайте для себе ті моменти, які дарують позитив. Максимально чудово, якщо їх буде не менше, ніж 7. Важливо вимкнути режим автопілота, намагатися тримати фокус на позитиві та створювати власні приємні ритуали.
- Мрії про мирне майбутнє. Надії на перемогу та відновлення України після війни дають внутрішню мотивацію рухатися вперед та бути продуктивним.
Пам'ятайте, що щастя – це не кінцева мета, а постійний процес.
4. Користуйтесь перевагами автоматизації
Автоматизація не лише знижує кількість помилок, але й підвищує ефективність роботи бухгалтерів, даючи фахівцям можливість зосередитися на аналітичних і стратегічних задачах, уникаючи рутини.
Тож якщо бажаєте підвищити власну продуктивність, але одночасно бути менш завантаженими, автоматизуйте якомога більше процесів!
SMARTFIN.UA - це саме приклад того, як можна автоматизувати:
- усі зарплатні розрахунки;
- облік робочого часу;
- кадровий облік;
- процес подання звітності;
- облік доходів та витрат ФОПів на ЄП.
Онлайн-бухгалтерія SMARTFIN.UA дозволяє інтегрувати різні аспекти бухгалтерської роботи в єдину систему (зарплата, кадри, податки, звітність, книга доходів, торгівля, банк тощо), що суттєво пришвидшує роботу фахівця. Калькулятори та інші вбудовані інструменти автоматизують рутинні розрахунки, допомагають вибудувати прозорі та керовані бізнес-процеси.
Бажаєте спробувати? Реєструйтесь сьогодні, щоб позбутися рутини та звільнити час для цікавих задач та приємних особистих моментів.