Ліміт каси: чи потрібно переглядати з нового 2025 року?

Ліміт каси: чи потрібно переглядати з нового 2025 року?

19 грудня 2024 р. Автор: Тетяна Сушальська, експерт з оподаткування та бухгалтерського обліку

Чим ближче до нового року, тим частіше виникає питання, чи потрібно переглядати ліміт залишку готівки в касі з нового року? І оскільки незабаром нас чекає настання 2025 року, то буде доречно відповісти на нього саме зараз, розглянувши й головні лімітні правила — інакше цілісної та зрозумілої всім картини не вийде.

Одразу окреслимо коло осіб, кому може бути цікавим даний матеріал. Це юридичні особи всіх форм власності та їх відокремлені підрозділи, що здійснюють готівкові розрахунки у своїх касах, і на яких розповсюджуються вимоги Положення № 148*. Фізособи-підприємці можуть не відволікатися на заявлену тему, оскільки вони звільнені від встановлення ліміту каси ( див. п. 14 Положення № 148).

ОСНОВНІ ЛІМІТНІ ПРАВИЛА

Ліміт каси (далі — ліміт) - це граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час для забезпечення її роботи на початку наступного робочого дня.

А основні правила щодо ліміту, встановлені Положенням № 148, такі:

  1. Юрособи, що здійснюють операції з гривневою готівкою, встановлюють ліміт самостійно — і для головної (так званої, офісної) каси, і для відокремлених підрозділів, якщо вони у юрособи є.
  2. Готівкову виручку, що перевищує ліміт, юрособи здають для зарахування на власні банківські рахунки.
  3. Юридичні особи не мають права накопичувати готівкову виручку у своїх касах понад установлений ліміт для здійснення виплат до настання строків цих виплат. Увага! Юрособа має право зберігати в касі готівку для виплат, які належать до фонду оплати праці та здійснюються коштом готівкової виручки, понад установлений ліміт протягом трьох робочих днів з дня настання строків цих виплат. Водночас юрособи мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу) понад установлений ліміт протягом п'яти робочих днів, включаючи день одержання готівки в банку.
  4. Юрособи, які в окремі дні не мають перевищення ліміту, вправі в ці дні не здавати готівку в банки, навіть за наявності строків здавання виручки, встановлених в договорі з банком.
  5. Якщо юрособа здає готівкову виручку інкасаторській службі, але з вини інкасаторів в той чи інший день виручку забрано не було, то й перевищення ліміту в цей день не фіксується.
  6. Ліміт вважається нульовим, якщо юрособа його не встановила (причина невстановлення ліміту ролі не грає). У цьому разі вся готівка, що перебуває в касі юрособи на кінець робочого дня і не здана нею в банк, вважається понадлімітною.
  7. Готівка не вважається понадлімітною в день її надходження, а також у вихідні та святкові дні, якщо вона здана в сумі, що перевищує ліміт, до банку не пізніше наступного робочого дня банку або видана підзвітній особі на господарські потреби.

РОЗРАХУНОК ЛІМІТУ

При розрахунку ліміту слід брати до уваги наступне.

По-перше, ліміт каси встановлюють за рішенням керівника на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси. Якщо обрано розрахунок середньоденного надходження готівки до каси, то слід мати на увазі, що до нього не включають готівку, внесену через платіжні пристрої, які належать небанківським надавачам платіжних послуг. Якщо обрано розрахунок середньоденної видачі готівки, то обмежень тут взагалі немає — будь-яка видача готівки з каси включається до розрахунку.

По-друге, обраний порядок розрахунку має бути затверджений внутрішнім документом (наказом).

По-третє, період часу для розрахунку ліміту юрособа обирає самостійно. Тобто, вона має право обрати місяць, квартал, декаду, навіть тиждень, якщо вбачає у цьому сенс.

По-четверте, встановлений ліміт каси доводять до касира юрособи окремим наказом. Якщо на підприємстві є відокремлені підрозділи, де працюють каси, то для них окремими наказами встановлюють окремі ліміти на базі розрахунків по показниках цих підрозділів.

Особливе правило передбачено для новостворених юросіб та вже існуючих юросіб, у яких з'явилися підстави працювати з готівкою. Для них передбачено встановлення прогнозного ліміту, оскільки для реального розрахунку ще немає показників. Прогнозний ліміт (у будь-якій прийнятній для юрособи сумі) встановлюють на три перші місяці роботи каси, які відліковують від дати першого готівкового розрахунку.

ПЕРЕГЛЯД ЛІМІТУ ЗАЛИШКУ ГОТІВКИ В КАСІ

Одразу повідомимо гарну новину: обов'язковість перегляду передбачена лише для прогнозного ліміту, адже його встановлювали, як правило, методом "погляду у стелю". Як ми говорили вище, прогнозний ліміт встановлюють на три місяці, а потім його потрібно переглянути — розрахувати, спираючись на фактичні показники роботи каси. Пунктом 50 Положення № 148 передбачено, що прогнозний ліміт переглядають протягом двох тижнів після трьох місяців роботи каси на прогнозному ліміті.

Якщо ж йдеться про "старий" ліміт, розрахований на базі фактичних показників, то його перегляд — справа юридичної особи. Адже відповідно до п. 55 Положення № 148 встановлений ліміт МОЖЕ переглядатися у зв'язку зі змінами законодавства або за наявності відповідних обставин (зміни в надходженнях/видатках готівки, внутрішнього трудового розпорядку/графіків змінності тощо). При цьому документи (нормативно-правові акти, розрахунки юрособи, підписані керівником), на підставі яких переглянуто ліміт, додаються до відповідних наказів.

Отже, перегляд ліміту після настання нового звітного року юрособа здійснює лише за наявності підстав, які її керівництво вважає важливими. Зазначимо, що змін у законодавстві, які б зачіпали касові операції, у т.ч. встановлювали б нові правила щодо ліміту, наразі не передбачається.

Наведемо умовний приклад перегляду ліміту:

Торгівельне підприємство вирішило переглянути ліміт для свого відокремленого підрозділу — роздрібного магазину продовольчих товарів, який працює щоденно (у т.ч. у вихідні та святкові дні). Підстава — збільшення об'єму торгівельної виручки, завдяки чому ліміт каси суттєво збільшиться. На базі фактичних даних, наданих бухгалтерською службою підприємства, керівник затвердив відповідний наказ, у якому, крім завдання переглянути ліміт, встановлено, що розрахунок нового ліміту здійснюється методом середньоденного надходження готівки до каси магазину.

Для розрахунку ліміту взято надходження готівкової виручки за жовтень 2024 року, сума якої склала 1096321 грн. Інших надходжень готівки у магазині не було. Кількість робочих днів у жовтні 31. Отже, показник середньоденного надходження виручки дорівнює 35365,19 грн (1096321 : 31).

На базі розрахунку видано наказ про встановлення ліміту у розмірі 35365 грн.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Бухгалтери зі стажем добре пам'ятають штраф "за переліміт" - так на практиці називали фінансову санкцію, яку податківці застосовували до юрособи за перевищення встановленого ліміту. Штраф був досить болючим — у двократному розмірі перевищення. Але наразі у чинному законодавстві його немає — Указ Президента України від 12.06.1995 р. № 436/95, яким був встановлений зазначений штраф, втратив чинність ще влітку 2019 року.

Виникає логічне запитання: навіщо ж виконувати приписи Положення № 148 щодо ліміту, якщо за їх порушення юрособам нічого не буде? Але річ у тому, що ми не можемо нехтувати вимогами нормативно-правових актів Нацбанку, до яких відноситься Положення № 148, тим більше публічно закликати до цього. А щодо відсутності штрафу… Сьогодні його немає, але хто знає, що буде завтра?

*Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148.

Якщо ви займаєтеся роздрібною торгівлею, вам буде корисно дізнатися про кілька функцій онлайн-бухгалтерії SMARTFIN.UA для спрощення вашої роботи:

  • автоматизовано облік операцій з придбання та реалізації товарів і послуг;
  • формуються рахунки на оплату, прибуткові й видаткові накладні, акти виконаних робіт і наданих послуг;
  • автоматизовано облік готівкових та безготівкових операцій при розрахунках із покупцями, постачальниками, підзвітними особами;
  • передбачено введення і друк прибуткових і видаткових ордерів та платіжних доручень;
  • формується касова книга встановленого зразка.

А ще маємо понад 35 функцій для нарахування заробітної плати, ведення кадрового обліку, формування та подання звітності. Бажаєте спробувати? Реєструйтесь в онлайн-бухгалтерії SMARTFIN.UA!

SMARTFIN.UA економить до 3 робочих годин на день!
Розпочати легко! Додайте інформацію про організацію та працівників, виконайте налаштування і отримайте необхідні розрахунки. Нарахування зарплати та індексації, розрахунок податків, лікарняних, відпускних та компенсацій. А ще: будуйте графіки роботи будь-якої складності, формуйте кадрові докумети та звіти, відправляйте звітність у податкову, контролюйте торговельні операції та інше.

Реєструйтесь прямо зараз! Автоматизація бухгалтерського обліку в SMARTFIN.UA - ЦЕ ПРОСТО!
Коментарі
    Це може бути невiрне посилання, або
    сторiнку було видалено
    Ви успiшно пiдписалися на новини
    SMARTFIN.UA