Сумісництво: особливості працевлаштування в 2024 році

Сумісництво: особливості працевлаштування в 2024 році

05 вересня 2024 р. Автор: Катерина Ільницька, експертка з кадрової справи, понад 15 років досвіду

Сумісництво – форма трудових відносин між працівником і роботодавцем, яка означає виконання регулярної оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час.

З введенням воєнного стану в Україні було внесено суттєві зміни до трудового законодавства, зокрема скасовано ряд нормативних актів щодо обмеження роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, підстав розірвання трудового договору тощо. На цей момент, робота за сумісництвом регулюється ст. 21 та 102-1 КЗпП України та ст. 19 Закону України Про оплату праці.

Умови роботи за сумісництвом, що діють у 2024 році:

  1. Робота за сумісництвом повинна бути офіційно оформлена за допомогою трудового договору.
  2. Тривалість робочого часу працівника не повинна перевищувати норму 40 годин на тиждень. Тобто, за одним трудовим договором працівник може виконувати роботу не більше ніж на ставку.
  3. Кількість робочих місць за сумісництвом у працівника не обмежена, проте роботодавець повинен враховувати реальну можливість працівника виконувати таку роботу. А графіки роботи такого працівника не повинні збігатися за всіма місцями роботи.
  4. Можливі види сумісництва в 2024 році: зовнішнє (працівник, оформлений за основним місцем роботи на іншому підприємстві) та внутрішнє (працівник має окремо оформлені трудові відносини з одним і тим самим підприємством за основною формою працевлаштування і за сумісництвом, при цьому роботу за сумісництвом виконує у вільний від основної роботи час).

Для уникнення помилок на практиці слід також розділяти такі поняття, як сумісництво та суміщення посад.

Основні відмінності сумісництва та суміщення наступні:

Сумісництво та суміщення

Основні аспекти трудової діяльності працівників, які оформлені за сумісництвом, загалом, не відрізняються від основних працівників, адже держава гарантує збереження всіх прав працівникам незалежно від форми трудового договору.

Проте деякі відмінності та нюанси, на які слід звернути увагу, при оформленні працівників за сумісництвом все ж таки існують. Про них - далі.

Прийняття на роботу за сумісництвом в 2024 році та інші важливі аспекти

  • Форма роботи «за сумісництвом» визначається працівником самостійно, під час оформлення на роботу, та зазначається у заяві про прийняття, яка подається разом із необхідними для прийняття на роботу документами. Роботодавець не зобов'язаний перевіряти наявність у працівника основного місця роботи та не несе відповідальності за оформлення працівника сумісником при відсутності у нього основного робочого місця (листи Мінекономіки №198/06/186-15 від 25.05.2015, №4706-01/51196-09 від 22.10.2021р.). Одночасно, у законодавстві немає умови, що сумісник повинен надати підтверджувальні документи про наявність в нього основного місця роботи при працевлаштуванні.
  • Запис до трудової книжки про роботу за сумісництвом здійснюється за бажанням працівника за місцем його основної роботи на підставі витягів з наказів про роботу за сумісництвом.
  • Повідомлення до ДПС про прийняття працівника надсилається за загальними правилами: до фактичного початку роботи, а в графі «Категорія особи» зазначається цифра 2 – так податкова зафіксує статус працівника та відобразить його Реєстрі застрахованих осіб.
  • Змінити форму працевлаштування суміснику можливо лише шляхом звільнення та подальшого прийняття даного працівника за основним місцем роботи.

Облік та оплата праці сумісників

  • В табелі обліку робочого часу у працівника за сумісництвом відображається фактична кількість відпрацьованих годин.
  • Заробітна плата сумісникам нараховується за фактично відпрацьований час.
  • ЄСВ за працівників-сумісників роботодавець сплачує з фактично нарахованої їм заробітної плати та не повинен «дотягувати до мінімалки».

Лікарняні та декретні сумісників

З 2023 року після внесення змін до ЗУ «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування», сумісники не можуть отримувати допомогу з тимчасової непрацездатності за кожним з місць своєї роботи, не дивлячись на те, що кожен з роботодавців такого працівника сплачує єдиний соціальний внесок з нарахованої йому заробітної плати. Наразі, в законі зазначено, що навіть якщо працівник має декілька місць роботи, місце отримання страхових виплат у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю, може бути лише одне, зазвичай - основне. Таким чином:

  • Оплата перших 5 днів непрацездатності працівника здійснюється коштом роботодавця незалежно від форми трудового договору.
  • Оплата лікарняного листка з 6-го дня захворювання за рахунок коштів ПФ суміснику здійснюється лише в разі неможливості нарахувати таку допомогу за основним місцем роботи. Для цього сумісник повинен надати довідку (рішення) про відмову в призначенні допомоги з тимчасової непрацездатності за основним місцем роботи.
  • Допомога по вагітності та пологам, по догляду за хворою дитиною також надається працівнику за сумісництвом тільки у разі відмови в призначенні такої допомоги за основним місцем роботи.

Відпустки для сумісників

Чинне законодавство не встановлює обмежень щодо надання відпусток сумісникам, навпаки, надає деякі пріоритети - право оформити щорічну відпустку повної тривалості до відпрацювання 6-місячного терміну на новому місці роботи, якщо в цей період працівнику оформлено щорічну відпустку за основним місцем роботи. Проте, слід зазначити, що сумісники не зобов'язані оформлювати відпустки одночасно на всіх місцях роботи.

Працівникам за сумісництвом доступні для оформлення основні види відпусток:

  • Основна щорічна відпустка надається у такій же тривалості, як і для основних працівників, незалежно від фактично відпрацьованого часу.
  • Додаткова відпустка може надаватися за шкідливі та важкі умови праці, за особливий характер роботи, а також для працівників, які мають дітей.
  • Соціальні відпустки надаються на загальних підставах відповідно до законодавства та колективного договору.
  • Відпустки без збереження заробітної плати надаються за згодою роботодавця на визначений строк, а в обов'язковому порядку, за бажанням працівника, - на строк до закінчення відпустки за основним місцем роботи.

Військовий облік сумісників

Поточне законодавство України щодо ведення військового обліку не розмежовує сумісників та основних працівників. Військовозобов'язані працівники оформлені за сумісництвом, на рівні з основними працівниками, повинні бути включені у процес військового обліку на підприємстві:

  • надавати військово-облікові документи при прийнятті на роботу;
  • дотримуватись правил військового обліку;
  • відображатись у списках персонального військового обліку та відомості оперативного обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів;

З бонусів: обмеження щодо бронювання працівників-сумісників також відсутні.

Шаблон наказу про прийняття на роботу сумісника

Ведення сумісників у програмі SMARTFIN: які можливості?

Онлайн-бухгалтерія SMARTFIN.UA передбачає наступні можливості для ведення такої категорії робітників, як сумісники:

  • В робочому кабінеті є налаштування для зовнішніх і внутрішніх сумісників.
  • Передбачена перевірка доплати до мінімального ЄСВ для працівників, які є внутрішніми сумісниками. Також перевіряється сукупний дохід за основним місцем і сумісництвом.
  • Автоматично заповнюється обʼєднаний звіт, його можна подати у кілька кліків до контролюючих органів просто з робочого кабінету.
  • Передбачена можливість налаштовувати графіки роботи з неповним часом.
  • Передбачена можливість нарахування ЄСВ для зовнішніх сумісників без доплати до мін ЄСВ.

Якщо бажаєте протестувати функціонал онлайн-бухгалтерії SMARTFIN.UA для ведення сумісників, а також нараховувати заробітну плату в кілька кліків, автоматично розраховувати відпускні та лікарняні, подавати звіти за ФОП та працівників, вести кадрові документи, реєструйтесь просто зараз! Після завершення реєстрації для вас розпочнеться безкоштовний тестовий період, який триватиме 3 дні, під час якого будуть відкриті абсолютно всі функції програми! Тестуйте, вивчайте та насолоджуйтесь можливістю автоматизувати рутинні процеси! А наші консультанти радо допоможуть при необхідності із налаштуваннями та розрахунками!

SMARTFIN.UA економить до 3 робочих годин на день!
Розпочати легко! Додайте інформацію про організацію та працівників, виконайте налаштування і отримайте необхідні розрахунки. Нарахування зарплати та індексації, розрахунок податків, лікарняних, відпускних та компенсацій. А ще: будуйте графіки роботи будь-якої складності, формуйте кадрові докумети та звіти, відправляйте звітність у податкову, контролюйте торговельні операції та інше.

Реєструйтесь прямо зараз! Автоматизація бухгалтерського обліку в SMARTFIN.UA - ЦЕ ПРОСТО!
Коментарі
    Це може бути невiрне посилання, або
    сторiнку було видалено
    Ви успiшно пiдписалися на новини
    SMARTFIN.UA