Загальна система оподаткування: коли ФОП варто її обирати?

Загальна система оподаткування: коли ФОП варто її обирати?

22 листопада 2024 р. Автор: Тетяна Сушальська, експерт з оподаткування та бухгалтерського обліку

Нещодавно ми аналізували спрощену систему оподаткування, щоб виявити її переваги та недоліки для фізособи - підприємця (ФОПа) (див. матеріали " Єдиний податок для ФОПа: плюси та мінуси" та "Групи для ФОП – платників єдиного податку: обираємо правильно").

Сьогодні дамо стислу характеристику загальній системі оподаткування (ЗСО), принципи застосування якої згідно зі ст. 177 ПКУ кардинально відрізняються від спрощеної. З цього матеріалу ви дізнаєтеся:

ГОЛОВНІ ПЕРЕВАГИ ЗАГАЛЬНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ

Ними, безумовно, є:

  1. Свобода вибору виду діяльності. Можна сказати, що ФОПу на ЗСО відкриті всі види госпдіяльності, встановлені Класифікатором видів економічної діяльності, крім тих, які передбачені виключно для юридичних осіб.
  2. Відсутність обмеження обсягу річного доходу.
  3. Відсутність обмеження кількості найманих працівників.
  4. Можливість здійснювати розрахунки за поставлені товари, виконані роботи, надані послуги в будь-якій формі, а не тільки в грошовій, як на спрощеній системі оподаткування.

ЯК ВИЗНАЧИТИ ОБ'ЄКТ ОПОДАТКУВАННЯ

Від провадження господарської діяльності ФОП на ЗСО платить до бюджету податок на доходи фізосіб ( далі - ПДФО) за ставкою 18%.

Загальним оподатковуваним доходом ФОПа, який обрав ЗСО, визначено дохід (виручку у грошовій та негрошовій формі), який він отримує від здійснення господарської діяльності.

Не включаються до складу оподатковуваного доходу лише суми:

  1. Податку на додану вартість (далі - ПДВ) у складі ціни реалізованих товарів, виконаних робіт та наданих послуг, якщо ФОП зареєстрований платником ПДВ;
  2. Акцизного податку з реалізації підакцизних товарів, якщо ФОП здійснює роздрібну торгівлю підакцизними товарами;
  3. Бюджетних грантів.

Але на відміну від ФОПів на спрощеній системі, для яких з погляду оподаткування має значення лише фактор отриманого доходу, для ФОПів на загальній системі оподаткування концептуальним фактором є також витрати. Адже чистий оподатковуваний дохід (а по суті - прибуток), з якого ФОП платить ПДФО - це РІЗНИЦЯ між доходами та витратами. Тому ФОП зацікавлений зібрати докупи всі витрати, щоб зменшити розмір чистого оподатковуваного доходу. У цьому контексті підприємець має виконати дві обов'язкові умови. Витрати мають бути:

  1. документально підтверджені;
  2. пов'язані з господарською діяльністю ФОПа.

Якщо підприємець не виконав зазначені умови, він не має права зменшити свій чистий оподатковуваний дохід на суму цих витрат.

Додатково (згідно з пп. 177.4.5 ПКУ) ФОП не може включити до складу витрат, що зменшують його чистий оподатковуваний дохід, витрати на:

  • придбання, самостійне виготовлення основних засобів та нематеріальних активів, які підлягають амортизації;
  • придбання та утримання земельних ділянок; об'єктів житлової нерухомості; легкових автомобілів.

Для довідки!

Основні засоби - матеріальні активи, призначені для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 грн і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Нематеріальні активи - це немонетарні активи, які не мають матеріальної форми та можуть бути ідентифіковані.


Також не включаються до витрат суми ПДВ, що входять до ціни придбаних товарів, робіт та послуг, якщо ФОП зареєстрований платником ПДВ (п. 177.3 ПКУ).

ВИТРАТИ ГОСПДІЯЛЬНОСТІ ФОПа

Зменшують чистий оподатковуваний дохід витрати на:

  • придбання сировини, матеріалів, товарів, напівфабрикатів та комплектуючих виробів, палива й енергії, будівельних матеріалів, запчастин, тари та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об'єкта витрат;
  • оплату праці (основної та додаткової) найманих працівників, виплату їм премій, інших заохочень;
  • відшкодування вартості товарів (робіт, послуг);
  • оплату за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-яку іншу оплату у грошовій або натуральній формі, встановлену за домовленістю сторін (крім сум матеріальної допомоги);
  • обов'язкові виплати, а також компенсацію вартості послуг, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством;
  • внески на обов'язкове страхування життя або здоров'я найманих працівників у випадках, передбачених законодавством;
  • сплату податків, зборів, пов'язаних з проведенням госпдіяльності ФОПа** (крім ПДВ для ФОПа, зареєстрованого платником ПДВ, акцизного податку, ПДФО з доходу від госпдіяльності, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об'єктів житлової нерухомості) та єдиного соціального внеску (далі - ЄСВ);
  • оплату ліцензій, якщо підприємець здійснює ліцензовану діяльність;
  • виплату роялті на користь правовласників за використання об'єктів авторського права і (або) суміжних прав;
  • одержання дозволів, якщо вони обов'язкові для провадження госпдіяльності ФОПа;
  • відрядження найманих працівників;
  • послуги зв'язку;
  • рекламу;
  • розрахунково-касове обслуговування;
  • оплату оренди;
  • ремонт та експлуатацію майна (у т.ч. поточний ремонт основних засобів);
  • транспортування продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції (товарів);
  • придбання інших послуг, прямо пов'язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг;
  • ліквідацію основних засобів у частині їх залишкової вартості.

ЩО ПІДПРИЄМЦЮ ТРЕБА ЗНАТИ ПРО АМОРТИЗАЦІЮ?

Зазначимо, що амортизація - це систематичний розподіл вартості основних засобів, інших необоротних та нематеріальних активів, що амортизується, протягом строку їх корисного використання (експлуатації).

Увага! ФОПу заборонено амортизувати такі основні засоби як земельні ділянки, об'єкти житлової нерухомості та легкові автівки.

А тепер головне: підприємці на загальній системі оподаткування мають право включати до складу витрат, пов'язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування, тобто коштом амортизації зменшувати свій чистий оподатковуваний дохід. Проте є умови:

  1. ФОП має право амортизувати документально підтверджені витрати на придбання та самостійне виготовлення основних засобів та нематеріальних активів, а також витрати на реконструкцію, модернізацію та інші види поліпшення основних засобів (крім поточного ремонту);
  2. ФОП має вести окремий облік амортизації по кожному об'єкту;
  3. Для розрахунку амортизації передбачено лише прямолінійний метод (щоб визначити річну суму амортизації слід поділити первісну вартість об'єкта на строк його корисного використання);
  4. Фізична особа-підприємець нараховує амортизацію протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, але не менше мінімально допустимого строку, встановленого пп. 177.4.9 ПКУ.

ОБЛІК ДОХОДІВ І ВИТРАТ

Облік доходів і витрат ФОПи ведуть у Типовій формі, затвердженій наказом Мінфіна України від 13.05.2021 р. № 261. Цим же наказом затверджено і Порядок ведення Типової форми, в якому детально описано, як заповнювати кожну її графу.

Ми зазначимо лише два важливих моменти:

  1. облік доходів і витрат можна вести як в паперовому, так і в електронному вигляді (у т.ч. в електронному кабінеті);
  2. обліковувати доходи та витрати ФОП має за підсумками робочого дня, в якому було отримано дохід та/або здійснено витрати.

ЗВІТНІСТЬ

Підприємець на загальній системі оподаткування звітує за підсумками податкового року, подаючи до органу ДПСУ (за місцем своєї податкової адреси) податкову декларацію про майновий стан і доходи до 1 травня року, що настає за звітним. При цьому у зазначеній декларації поряд з доходами від підприємницької діяльності ФОП має вказати:

  • інші доходи з джерел їх походження з України (за їх наявності);
  • іноземні доходи (за їх наявності);
  • суми ЄСВ, нарахованого на доходи від підприємницької діяльності.

СПЛАТА ПДФО У БЮДЖЕТ

Сплата ПДФО до бюджету здійснюється авансовими платежами та остаточним розрахунком за такими правилами:

  1. ФОП кожний календарний квартал самостійно розраховує авансовий платіж за даними обліку доходів і витрат;
  2. авансовий платіж ФОП сплачує до бюджету до 20 числа місяця, наступного за кожним календарним кварталом, тобто до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня;
  3. авансовий платіж за четвертий календарний квартал ФОП не розраховує та не сплачує;
  4. остаточний розрахунок ПДФО за звітний рік ФОП здійснює також самостійно, згідно з даними, зазначеними в податковій декларації, з урахуванням сплачених ним протягом року авансових платежів (вони мають бути документально підтверджені);
  5. остаточну суму ПДФО, вказану у податковій декларації, ФОП має сплатити до бюджету протягом 10 днів, що настають за 1 травня - останнім днем граничного строку, передбаченим для подання його податкової декларації;
  6. якщо ФОП сплатив ПДФО надмірно, він має право на зарахування надмірної суми в рахунок майбутніх платежів або на її повернення.

МОЖЛИВОСТІ SMARTFIN.UA ДЛЯ ФОП НА ЗАГАЛЬНІЙ СИСТЕМІ

реєструйтеся в SMARTFIN.UA

Онлайн-бухгалтерія SMARTFIN.UA надає підприємцям на загальній системі оподаткування ряд можливостей для автоматизації ведення ФОП:

  • Обліковувати операції з придбання та реалізації товарів і послуг, формувати рахунки на оплату, прибуткові й видаткові накладні, акти виконаних робіт та наданих послуг;
  • Імпортувати виписки з 13 українських банків та системи Novapay;
  • Налаштовувати інтеграції з системами ПРРО;
  • Звітувати за себе за найманих працівників (формувати та подавати декларацію про майновий стан і доходи ФОП, Об'єднану звітність, Повідомлення про прийняття);
  • Нараховувати працівникам заробітну плату, відпускні, лікарняні, суми податків, компенсацію за дні відпустки при звільненні тощо;
  • Формувати кадрові документи на будь-який випадок за допомогою біблтіотеки з 70+ шаблонів.

Якщо вас зацікавила можливість автоматизувати ведення обліку ФОП, реєструйтеся!

Після реєстрації вам буде доступний триденний безкоштовний період, під час якого ви зможете протестувати всі функції програми та оцінити її можливості! SMARTFIN.UA має інтуїтивно зрозумілий інтерфейс без зайвих кнопок і функцій, який дозволяє навіть непідготовленим користувачам швидко освоїти систему та ефективно керувати бізнес-процесами.

SMARTFIN.UA економить до 3 робочих годин на день!
Розпочати легко! Додайте інформацію про організацію та працівників, виконайте налаштування і отримайте необхідні розрахунки. Нарахування зарплати та індексації, розрахунок податків, лікарняних, відпускних та компенсацій. А ще: будуйте графіки роботи будь-якої складності, формуйте кадрові докумети та звіти, відправляйте звітність у податкову, контролюйте торговельні операції та інше.

Реєструйтесь прямо зараз! Автоматизація бухгалтерського обліку в SMARTFIN.UA - ЦЕ ПРОСТО!
Коментарі
    Це може бути невiрне посилання, або
    сторiнку було видалено
    Ви успiшно пiдписалися на новини
    SMARTFIN.UA