Військовий облік на підприємстві: базові правила
Питання ведення військового обліку на підприємстві увійшло в топ актуальних питань у кадровій сфері з моменту оголошення воєнного стану в Україні. Причиною стали норми та вимоги до роботодавців, впроваджені останніми законодавчими актами з питань військового обліку. Вони суттєво змінилися впродовж останніх років та є обов'язковими для виконання усіма підприємствами, установами, організаціями та органами влади.
На сьогодні лише для ФОПів обов'язок вести військовий облік не затверджено на законодавчому рівні. Його фізособа-підприємець може здійснювати в добровільному порядку. Проте останні тенденції та вектор руху економіки у 2024 році налаштовують на думку, що військовий облік на підприємствах розглядатиметься як безпосередня частина загальної системи оборони та мобілізації, а тісна взаємодія роботодавців та військових структур посилюватиметься.
Основні етапи впровадження військового обліку на підприємстві:
- Призначення наказом особи відповідальної за військовий облік на підприємстві, з фіксацією її обов'язків у посадовій інструкції або наказі та встановленням доплати у розмірі до 50% посадового окладу.
- Повідомлення ТЦК за місцем реєстрації підприємства про призначення особи, відповідальної за військовий облік (дод. 1 Порядку).
- Визначення потреби в підвищенні кваліфікації особи, відповідальної за ведення військового обліку. Законодавством передбачено підвищення кваліфікації з питань військового обліку кожні 5 років (наказ про визначення потреби в навчання затверджується роботодавцем щорічно до 1 жовтня).
- Розміщення в доступному та видному місці Правил військового обліку (дод. 2 Порядку).
- Впровадження процедури ознайомлення з Правилами всіх новоприйнятих військовозобов'язаних працівників.
- Ревізія та аналіз військово-облікових документів військовозобов'язаних працівників.
- Формування справ з військово-обліковими документами працівників відповідно до визначених Порядком категорій.
- Оформлення документів, необхідних для належного військового обліку на підприємстві.
- Налаштування взаємодії підприємства з ТЦК та СП: повідомлення про зміну облікових даних працівників, щорічне звіряння, оповіщення, запити ТЦК тощо.
- Здійснення контролю за дотриманням правил військового обліку на підприємстві.
Правове підґрунтя, необхідне для введення системи військового обліку на підприємстві:
- Постанова КМУ «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів» від 30.12.2022 р. (далі - Порядок).
- ЗУ «Про військовий обов'язок та військову службу» від 12.05.1992 р.
- ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 р. (до введення в дію Закону України від 11.04.2024 р. № 3633-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку")
При прийнятті на роботу обов'язковою умовою в 2024 році є наявність у працівника військово-облікових документів з відміткою про перебування на військовому обліку, що відповідають вимогам, встановленим законодавством (абз. 2 п. 34 Порядку):
- Посвідчення про приписку до призовної дільниці (для призовників, віком до 25 років).
- Військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов'язаного (для військовозобов'язаних осіб віком до 60 років).
Особливості заповнення Списків персонального військового обліку:
- Заповнюємо в визначеній формі (дод.5 Порядку).
- Обліковуємо такі категорії осіб: призовники віком від 16 до 25 років, військовозобов'язані та резервісти, які не досягли граничного віку перебування у запасі та не виключені з військового обліку, жінки з медичною або фармацевтичною освітою в обов'язковому порядку та ті, які стали на військовий облік в добровільному порядку. Заброньовані працівники також позначаються у Списках окремим рядком.
- Складаємо окремо за категоріями: військовозобов'язані (резервісти) офіцерського складу; військовозобов'язані рядового, сержантського та старшинського складу; військовозобов'язані (резервісти) з числа жінок; призовники.
- Ведемо в електронному вигляді протягом року, проте паперовий екземпляр затверджуємо керівником та відповідальною за в/о особою станом на 1 січня щорічно, та реєструємо у внутрішньому документообігу до 25 січня.
- Залишаємо в списках до кінця поточного року всіх осіб, яких було виключено з військового обліку протягом року.
- Не вносимо в списки персонального військового обліку мобілізованих працівників.
Актуалізація даних зазначених у Списках персонального військового обліку забезпечується процесом звіряння. Звіряння даних можна розділити на внутрішнє та зовнішнє звіряння.
Алгоритми та строки взаємодії з ТЦК та СП
Прийняття працівника/Звільнення працівника → Внесення даних у Списки персонального військового обліку та Відомість оперативного обліку (термін виконання 5 днів) → Надсилання повідомлення про зміну облікових даних у відповідний ТЦК (термін виконання 7 днів).
Виявлення зміни облікових даних працівника (одруження/розлучення/народження дітей/освіта/зміна місця проживання/реєстрації) → Внесення даних у Списки персонального військового обліку та Відомість оперативного обліку (термін виконання 5 днів) → Надсилання повідомлення про зміну облікових даних у відповідний ТЦК (термін виконання 7 днів).
Прийняття/звільнення Керівника підприємства або особи відповідальної за військовий облік → Затвердження відповідних наказів → Надсилання повідомлення Про призначення, звільнення (увільнення) керівника та посадової особи, відповідальної за організацію та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів у ТЦК за місцем реєстрації підприємства (термін виконання 7 днів).
Отримання розпорядження ТЦК про виклик працівника (працівників) підприємства → Наказ про оповіщення призовників/військовозобов'язаних та резервістів → Ознайомлення визначених працівників з наказом → Вручення повісток (за наявності) → Надсилання витягу Наказу про ознайомлення працівників до ТЦК / або підтверджуючих документів про неможливість виконати розпорядження у визначений строк у зв'язку з перебуванням працівника у відпустці/на лікарняному/у відрядженні тощо (термін виконання 3 дні) → Перевірити результати виконання працівниками розпорядження.
Виявлення порушення Правил військового обліку працівниками (відмова з'являтися в ТЦК за розпорядженням, відмова з'являтися в ТЦК для оновлення військово-облікових документів тощо) → Акт про порушення працівником Правил військового/обліку → Надсилання акту до ТЦК.
ПРО ТЕ, ЯК ПІДПРИЄМСТВУ ПІДГОТУВАТИСЬ ДО ПЕРЕВІРКИ ТЦК - читайте в цьому матеріалі.
Про відповідальність за ведення військового обліку на підприємстві в 2024 році
Першочергово відповідальною особою за організацію військового обліку на підприємстві є керівник підприємства і притягається до відповідальності в тому випадку, якщо військовий облік на підприємстві не впроваджено. Після призначення особи відповідальної за в/о на підприємстві – це її зона контролю.
Штраф за неведення (неналежне ведення) військового обліку на даний момент становить від 5 100 грн до 8 500 грн і накладається відповідно до п.87 Порядку 1487. В документі перераховано підстави для відповідальності за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію:
- за неподання до ТЦК та СП списків громадян, що підлягають приписці до призовних дільниць;
- за прийняття на роботу призовників, військовозобов'язаних та резервістів, які не перебувають на військовому обліку;
- за несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів тощо (ст. 210-1 КУпАП).
Наказ про покладання обов'язків із ведення військового обліку: приклад
Роботи з військового обліку військовозобов'язаних, резервістів та призовників на 2024 рік
План роботи з військового обліку військовозобовʼязаних, резервістів та призовників в 2024 році має включати:
- Заходи, що проводять постійно;
- Заходи, що проводять періодично;
- Заходи, виконувані за потреби;
Приклад такого плану на 2024 рік можна скачати тут.
Як онлайн-бухгалтерія SMARTFIN.UA допоможе автоматизувати робочу рутину?
Нагадаємо, що в онлайн-бухгалтерії SMARTFIN.UA у кілька кліків можна розрахувати заробітну плату, відпускні, лікарняні, увільнення, компенсацію днів відпустки при звільненні, побудувати графіки змінності будь-якої складності, подати звіти, обліковувати доходи підприємця. В розділі Кадри зібрані 65+ шаблонів кадрових документів, які необхідні для взаємодії з працівниками, в тому числі під час воєнного стану. Є інтеграції з банками та ПРРО, передбачена можливість створювати інвойси, рахунки на оплату, виставляти акти, формувати бухгалтерські звіти, і не тільки. Спробуйте самостійно всі функції програми, які допоможуть автоматизувати бухгалтерську рутину. Після реєстрації у вас буде 3 тестових дні, щоб перевірити всі можливості SMARTFIN.UA! Наші консультанти завжди готові допомогти з налаштуваннями! Реєструйтесь сьогодні!!