
Як підготуватися до перевірки Держпраці: покрокова інструкція для роботодавців
Не варто чекати на візит інспектора з Держпраці, щоб виявити помилки. Підготуйтеся заздалегідь! Наша покрокова інструкція допоможе уникнути штрафів, зберегти спокій і впевнено пройти перевірку.
- Види перевірок Держпраці
- Підстави та порядок проведення перевірок
- Дії роботодавця під час перевірки
- Документи та напрямки, що підлягають перевірці
- Помилки, які роботодавці допускають найчастіше
- Відповідальність роботодавця в разі порушення трудового законодавства
- Як SMARTFIN допомагає підготуватися до перевірки Держпраці?
Державна служба України з питань праці (Держпраці) здійснює контроль за дотриманням законодавства про працю усіма роботодавцями — як юридичними особами, так і фізичними особами, що використовують найману працю, незалежно від форми власності та виду діяльності.
Основна мета таких перевірок — виявлення порушень трудового законодавства, зокрема щодо офіційного оформлення трудових відносин і законності їх припинення.
Види перевірок Держпраці
1. Планові перевірки
Планові перевірки здійснюються інспекторами Держпраці відповідно до річного плану, який затверджується органом державного контролю. Цей план оприлюднюється не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. На 2025 рік відповідний документ оформлено Наказом Держпраці №200 від 29.11.2024 року.
2. Комплексні перевірки
Якщо підприємство потрапило одночасно до планів кількох контролюючих органів, перевірки можуть бути об'єднані в одну — комплексну, яка охоплює всі напрямки діяльності та проводиться спільно різними інспекційними органами.
ЗАУВАЖТЕ! Під час воєнного стану діє мораторій на проведення планових заходів державного контролю, отже роботодавцям, які знайшли себе в переліку підприємств на планову перевірку наразі нічого не загрожує.
3. Позапланові перевірки
Позапланові заходи можуть проводитися навіть у період воєнного стану — якщо для цього є визначені законом підстави (ст. 16 Закону України №2136 "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану"). Вони стосуються таких питань:
- Виявлення неоформлених трудових відносин;
- Дотримання вимог законодавства при звільненні працівників;
- Виконання норм щодо охорони праці та трудових гарантій.
Підстави та порядок проведення перевірок
Загальні підстави для перевірок визначені п. 5 Порядку КМУ від 21.08.2019 року №823 "Про здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю".
Тривалість перевірок:
Тривалість перевірок залежить від розміру бізнесу. Для звичайних підприємств – не більше 10 робочих днів. Для суб'єктів мікро- та малого підприємництва – до 2 робочих днів.
Регламент перевірок досить чіткий і здійснюється при дотриманні таких вимог:
- Про заплановану перевірку Держпраця повідомляє завчасно — лист надсилається на юридичну та електронну адресу підприємства.
- Повідомлення обов'язково повинно містити: перелік осіб, що здійснюватимуть перевірку, дату початку та закінчення заходу, тип заходу, форму заходу та предмет здійснення заходу.
- Під час перевірки інспектори мають право вимагати будь-які документи, що стосуються причини перевірки та передбачені законодавством. Проте вилучати оригінали документів вони не мають права.
- Після завершення перевірки складається акт, у якому фіксуються результати. Якщо виявлено порушення — видається припис із вимогою їх усунути.
- Припис про усунення — обов'язковий до виконання. Невиконання припису або ігнорування окремих його частин спричиняє повторну перевірку та загрожує штрафними санкціями — як для підприємства, так і для керівника.
- Роботодавець має право оскаржити припис, якщо вважає дії інспектора безпідставними або такими, що порушують його права. Це можна зробити в адміністративному порядку або через суд.
Зауважте! Виключно у період дії воєнного стану є деякі послаблення для роботодавців: якщо роботодавець усуває всі виявлені порушення у встановлений строк — штрафні санкції можуть не застосовуватись. Це передбачено ст. 16 Закону України №2136.
Дії роботодавця під час перевірки
Щоб перевірка Держпраці пройшла без зайвого стресу, рекомендуємо роботодавцям дотримуватися простого алгоритму:
- Призначте відповідальну особу, яка буде супроводжувати перевірку з боку роботодавця.
- Перевірте документальне підґрунтя для здійснення перевірки. Попросіть в інспектора направлення на перевірку та службове посвідчення. Переконайтесь, що він зазначений у списку уповноважених осіб у направленні.
- Надайте інспектору журнал перевірок, для внесення необхідної інформації.
- Організуйте робоче місце. Окреме робоче місце для інспектора дозволить уникнути його втручання в робочий процес і зменшить контакт із працівниками (особливо важливо при перевірці на місці).
- Підготуйте копії необхідних документів згідно з письмовим запитом. Усі копії слід завірити належним чином.
- Задокументуйте передачу документів, які вимагає інспектор, оформивши акт прийняття-передання.
- Ознайомтеся з актом перевірки після її завершення. Перевірте зміст документу. Якщо маєте зауваження — оформіть їх письмово.
- Оскаржуйте за потреби. Якщо виявлені порушення в діях інспектора або висновках, ви можете подати скаргу або звернутися до суду.
- І головне — зберігайте спокій. Навіть якщо виявлено порушення, у вас є право на виправлення і захист. Дотримуйтесь процедури — і все буде добре!
Документи та напрямки, що підлягають перевірці
Щоб підготуватись до перевірки Держпраці, роботодавцю слід зосередитись на 3 базових блоках кадрових питань:
Прийняття на роботу
При оформленні працівника роботодавець зобов'язаний зібрати пакет документів та дотриматися вимог трудового законодавства.
Ось повний їх перелік:
- Заява працівника про прийняття на роботу.
- Пакет документів, визначений законодавством як обов'язковий для прийняття на роботу: копії паспорта, РНОКПП, трудова книжка або витяг з реєстру застрахованих осіб, військово-облікові документи (для військовозобов'язаних).
- Розпорядчі та кадрові документи: наказ про прийняття на роботу, письмовий трудовий договір (обов'язковий для випадків, передбачених ст. 24 КЗпП), повідомлення до податкової (ДПІ) про прийняття працівника.
- Особова картка форми П2 та сформована особова справа.
- Підтвердження інформування працівника про режим роботи, умови праці, права та обов'язки (відповідно до ст. 29 КЗпП).
Зверніть увагу: документи військового обліку можуть перевіряти не лише ТЦК, а й інспектори Держпраці. Детальніше про алгоритм прийняття на роботу — писали в одному з попередніх матеріалів.
Відпустки
Оформлення відпусток — один із важливих напрямків, на який звертають увагу під час перевірки Держпраці. Щоб уникнути порушень, варто мати в порядку всі необхідні документи:
- Щорічні відпустки за графіком: затверджений графік відпусток + письмове повідомлення про початок відпустки працівника за 14 днів до її початку + наказ на відпустку + заява (ситуативно).
- Щорічні відпустки поза графіком: заява на відпустку + наказ на відпустку.
- Додаткові відпустки: наказ на відпустку + заява + документи для підтвердження права на певний вид відпустки.
- Відпустки без збереження з/п: заява + наказ на відпустку
Звільнення
Ще один відповідальний етап, який потребує чіткого дотримання процедури. Будь-яка помилка у датах, документах на звільнення або виплатах може обернутися штрафом. Ось алгоритм та документи, які повинні бути у роботодавця:
- Заява на звільнення працівника.
- Наказ на звільнення працівника з ознайомленням + копія наказу на звільнення, завірена встановленим чином та видана працівнику в день звільнення.
- Повідомлення про нараховані та виплачені суми працівнику, видано працівнику в день звільнення.
- Запис в паперовій трудовій книжці (якщо вона зберігається за місцем роботи) та видача її працівнику під підпис в книзі обліку руху трудових книжок.
- Особова картка працівника, в якій внесено запис про звільнення та наявні відмітки з підписом працівника.
- Проведено повний розрахунок з працівником: виплачено заробітну плату за відпрацьований період в день звільнення та компенсації за невикористані дні відпусток, що підлягають компенсації.
- Повідомлено ПФУ про звільнення працівника для підприємств, які мають статус критичної інфраструктури.
- Повідомлено в ТЦК у встановлені терміни, якщо працівник є військовозобов'язаний.
Окрім основних кадрових документів, інспектор Держпраці зазвичай перевіряє й додаткову документацію, яка підтверджує організацію трудового процесу на підприємстві. Зокрема, це:
- Штатний розпис підприємства;
- Табелі обліку робочого часу (за визначений період);
- Правила внутрішнього трудового розпорядку;
- Колективний договір (за наявності);
- Розрахункові відомості з нарахування заробітної плати;
- Акти виконаних робіт;
- Документи, пов'язані з цивільно-правовими договорами (у тому числі підтвердження розрахунків).
Порада: переконайтеся, що вся документація зберігається у впорядкованому вигляді, легко доступна та підписана відповідальними особами.
Помилки, які роботодавці допускають найчастіше
- Допуск працівника до роботи без подання роботодавцем повідомлення до Державної податкової служби про його прийняття на роботу (розцінюється як використання неоформлених трудових відносин, що тягне за собою штрафні санкції).
- Некоректне розмежування між трудовим договором і цивільно-правовою угодою: зокрема в договорі ЦПД передбачені відпустки, регулярна оплата праці, або регламентований робочий день (розцінюється як виконання роботи без належного оформлення трудових відносин, отже роботодавець може бути притягнутий до відповідальності).
- Невиконання умов трудових договорів.
Відповідальність
За порушення трудового законодавства передбачені такі види відповідальності:
- Адміністративна: штрафи на юридичну особу або ФОП (ст. 265 КЗпП), адміністративна відповідальність посадових осіб (ст. 41 КпАП).
- Кримінальна: у разі порушень трудового законодавства, що кваліфікуються як "грубі" посадові особи можуть нести кримінальну відповідальність.
Детальний перелік порушень та штрафів передбачених для зручності виокремлено в додаток, який можна завантажити!
Як SMARTFIN.UA допомагає підготуватися до перевірки Держпраці?
SMARTFIN.UA — це ваш надійний помічник у кадровому обліку, який значно спрощує підготовку до перевірок.
Завдяки програмі ви зможете зібрати повний пакет необхідних документів — у кілька кліків. Все впорядковано, актуально й готове до подання інспектору.
Програма дозволяє:
- формувати накази про прийняття, переведення, звільнення;
- створювати заяви, трудові договори, особові картки;
- подавати повідомлення в ДПІ;
- будувати графіки відпусток, формувати табелі обліку робочого часу;
- отримувати підсумкові відомості нарахувань і виплат.
! Усі документи — під рукою, у правильній формі та з можливістю редагування чи друку.
! Шаблони автоматично оновлюються відповідно до чинного законодавства — КЗпП, Податкового кодексу, постанов КМУ.
! Ви завжди працюєте з актуальними документами, які відповідають вимогам перевірки.
! SMARTFIN не лише впорядковує ваші кадрові документи, а й мінімізує ризики штрафів завдяки автоматизації.
Бажаєте спробувати? Реєструйтеся сьогодні та отримайте 3 дні безкоштовного доступу до 35+ функцій та сервісів!
Жодних зобов'язань — просто перевірте, як це зручно. А якщо виникнуть додаткові запитання, наша "жива" та доброзичлива технічна підтримка завжди готова допомогти!